Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mi történik, ha hangsebességné...

X0 kérdése:

Mi történik, ha hangsebességnél kisebb sebességre tervezett repülőgép zuhanórepülésben átlépi a hangsebességet?

Figyelt kérdés
Egy utasszállító repülőgép 1000 - 1100 km/h-ra is képes. Ha felmegy mondjuk 12 km-re, majd majdnem függőlegesen lefele fordul, maximális teljesítményen levő hajtóművel, akkor túl kell tudja lépni a hangsebességet is, hacsak szét nem esik. Mi történik? Köszi.

2023. ápr. 4. 22:25
 1/5 anonim ***** válasza:
0%
Először azt kellene tisztázni hogy melyik sebességről beszélünk! Egy repülőgép esetében többféle sebesség is van. Melyikre gondolsz?
2023. ápr. 4. 22:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
92%

Bizonyos részei körüli áramlás vagy akár a teljes repülő is túl tudja lépni a hangsebességet, és ehhez még csak "zuhannia" sem kell teljes teljesítmény mellett. Ha a gépnek növekszik a sebessége, akkor a szárny felső (jobban ívelt) részén az áramlási sebesség is egyre jobban nő, ettől lesz felhajtóerő a szárnyakon. Ahogy a gép közelít a hangsebességhez, a szárnyak felső részén előállhat olyan áramlási sebesség, ami átlépi a hangsebességet. Ennek katasztrofális következménye szokott lenni az olyan gépeknél, amiknek a szárnyprofilját hangsebesség alatti repülésre terveztek; az áramlás leválik a szárnyról, megszűnik a felhajtóerő, a gép zuhanni kezd ami tovább növeli a sebességet és ez általában a földig tart (ebből a helyzetből igen nehéz kiszedni a gépet, főleg ha bepánikolnak a pilóták).

Ezt a jelenséget nagy sebességű átesésnek nevezik. Könnyen kialakulhat például zivatarokba berepülve, mert az egyenletes (valamivel hangsebesség alatti) sebességgel haladó gép a hideg és meleg levegőrétegek között átrepülve hirtelen hangsebesség fölé kerülhet (a levegő hőmérséklete jelentősen befolyásolja a hangsebességet).

2023. ápr. 5. 00:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
42%

1. Egy kisebb sebességre tervezett kis méretű repülőgép képtelen megközelíteni a hangsebességet akkor is, ha teljes meghajtással függőlegesen zuhanni kezd.


2. A nagy légibuszok viszont szétrepednek, ha túl nagy sebességre kényszerítik őket zuhanórepüléssel - tehát a hangsebesség átlépését megelőzi a megsemmisülésük.


Ezek a gépek alapból úgy vannak tervezve, hogy az irányítás legsúlyosabb meghibásodásánál is csak siklórepülésben haladhatnak. Így csak arra jut a helyzeti energiájuk csökkenéséből, hogy elérjék a transzszonikus tartományt, ahol ugyanis meredeken növekedni kezd a légellenállás.

2023. ápr. 5. 05:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:
Köszi a válaszokat. 1-es: mivel itt csak a levegőhöz képesti sebesség számít, így nyilván arra gondoltam. És a repülés közbenire, nem a felszállás/leszállás közbeniekre (v1, v2, vr).
2023. ápr. 5. 10:33
 5/5 anonim ***** válasza:
40%

"nyilván arra gondoltam"

Nem vagyunk gondolatolvasók!

"És a repülés közbenire"

Pont ez az, hogy ott is többféle sebességről beszélhetünk.

Hangsebesség felett azok a kormányszervek amik a klasszik utasszállító gépeken vannak nem tudnak működni. Vagyis irányíthatatlanok lesznek.

2023. ápr. 5. 10:39
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!